مقالات آموزشی

آشنایی با کابل ها و اتصالات مورد استفاده در استودیو​

آشنایی با کابل ها و اتصالات مورد استفاده در استودیو​

آشنایی با کابل ها و اتصالات مورد استفاده در استودیو​ :

در استودیو های صدابرداری برای اتصال Gear ها (لوازم) به یکدیگر از کابل استفاده میشود . کابل ها کانال ارتباطی بین قطعات مختلف میباشند و سیگنال صوت بعد از هر مرحله پردازش ، از قسمتی به قسمت دیگر انتقال می یابد .
سیگنال صوتی ممکن است در طول مسیر خود تحت تاثیر عوامل مختلفی دست خوش تغییرات باشد .ما برای آن که بتوانیم سیگنال صدا را بدون هیچ گونه تغییر و عیب و نقصی بین قطعات مختلف انتقال دهیم ، باید طریقه استفاده درست از کابل ها را بدانیم که هر کدام از کابل ها در کدام قسمت از مرحله انتقال سیگنال بین قطعات کاربرد دارند .

سیگنال های انالوگ مورد استفاده در استودیو ها معمولا بر دو نوع Balance و Unbalance هستند .
همونطور که میدانید هر سیگنال صوتی حاوی دو کانال چپ و راست میباشد .

سیگنال balance به سیگنالی گفته میشود که بین کانال چپ و راست آن فرقی وجود نداشته باشد و دارای توازن باشد و اصطلاح سیگنال مونو (Mono) باشد .

سیگنال unbalance به سیگنالی گفته میشود که برخلاف سیگنال balance ، در کانال چپ و راست خود دارای تغییرات باشد و سیگنال در هر کانال آن شکل متفاوتی داشته باشد . به این نوع سیگنال به اصطلاح سیگنال استریو (Stereo) میگویند .

اکنون در زیر به شرح کابل های رایج مورد استفاده در استودیو ها می پردازیم :

کابل های XLR یا کنون :

  • این نوع از کابل جز کابل های پر مصرف مورد استفاده در استودیو های حرفه ای می باشد . کابل های xlr در انواع مختلف 3 ، 4 ، 5 و 6 زبانه وجود دارند که در استودیو های صدا برداری از نمونه 3 زبانه که به آن XLR33 گفته میشود ، استفاده میشود .
  • در کابل های xlr سه زبانه (سه پین) ، پین اول مربوط به سیم اتصال به زمین میباشد که برای جلوگیری از نویز های ناخواسته تعبیه شده و به سیم شیلد که به صورت یک روکش محافظ دو سیم دیگر پوشانده ، متصل میشود . پین دوم مربوط به پلاریته مثبت ، و سیم سوم مربوط به پلاریته منفی می باشد .
  • از کابل های xlr برای انتقال سیگنال های بالانس (balance) استفاده میشود و بیشتر در میکروفن ها کاربرد دارند . برای اتصال میکروفن های کاندنسر که برای فعال شدن به تغذیه فانتوم پاور نیاز دارند ، باید از این نوع کابل ها استفاده شود چرا که ورودی فانتوم پاور ها دارای جک های xlr میباشد . همچنین از این نوع کابل برای انتقال سیگنال بین gear هایی که دارای جک های ورودی و خروجی xlr هستند هم استفاده میشود .
  • از دیگر کاربرد های مهم این نوع کابل ها ، میتوان به استفاده از آن در مصافت های طولانی (اتصال قطعات از اتاق فرمان به اتاق های دیگر) اشاره کرد .

کابل های TRS :

  • کابل های trs از رایج ترین کابل های مورد استفاده در استودیو ها هستند . این نوع کابل ها از دو سیم رسانا به نام های Tip و Ring و همچنین یک سیم سیم اتصال به زمین به نام (Sleeve) تشکل شده اند .
  • کابل های trs در سه سایز 1/4 اینچ ارجینال (6.35 mm) ، 1/8 اینچ کوچک (3.5 mm) و 3/32 اینچ (2.5 میلیمتری) خیلی کوچک وجود دارند که در استودیو های صدابرداری حرفه ای و نیمه حرفه ای ، نمونه 1/4 اینچی آن مورد استفاده قرار میگیرد .
  • از کابل های trs همانند کابل های xlr ، برای انتقال سیگنال های بالانس بین gear های استودیو استفاده میشود . همچنین در هدفون های استریو هم از کابل های trs استفاده میشود .
  • کابل های trs این قابلیت را دارند که سیگنال ها را هم به صورت balance انتقال دهند ، و هم به صورت unbalance .
  • هنگامی که از کابل های trs به عنوان کابل های انتقال سیگنال به صورت balance استفاده شود ، سیم Ring به عنوان پلاریته منفی و سیم Tip به عنوان پلاریته مثبت عمل می کنند و هنگامی که از این کابل به عنوان کابل انتقال سیگنال unbalance استفاده شود ، با سری شدن یک خازن در مسیر سیم ها ، سیم Ring به عنوان کانال راست ، و سیم Tip به عنوان کانال چپ ، سیگنال صوتی را هدایت می کنند . در این بین سیم Sleeve همواره نقش سیم اتصال به زمین را ایفا می کند .
  • از کاربرد های کابل های trs میتوان به استفاده از اون به عنوان کابل هدفون ، کابل میکروفن ، کابل مورد استفاده در سیستم های سارند ، کابل گیتار (الکتریک و الکترو اکوستیک) ، ورودی و خروجی gear های استودیویی ، خروجی کیبورد ها و درامز های الکتریکی و …. اشاره کرد .

کابل های TS یا بنون :

  • این نوع از کابل ها از دو مسیر (سیم) رسانا به نام های tip و sleeve تشکیل شده اند و همانند کابل های trs میباشتد با این تفاوت که فقط برای انتقال سیگنال های Unbalance مورد استفاده قرار می گیرد.
  • موارد مصرف این کابل برای اتصال اسپیکر مانیتور به کارت صدا و یا اتصال تجهیزات دیگر مانند کیبورد و یا سینتی سایزر میباشد که برای دریافت صدای استریو به دو عدد نیاز است.

کابل های RCA : 

  • این نوع کابل ها که به کابل های استریو خانگی هم معروفند ، خود از دو کابل مجزا تشکیل شده اند که هر کدام از انها از یک مسیر (سیم) رسانا و یک سیم اتصال به زمین تشکیل شده اند . از این نوع کابل ها همانند کابل های TSS ، برای انتقال سیگنال های unbalance استفاده میشود .طول این کابل ها در هنگام استفاده ، باید تا حد امکان کوتاه گرفته شود.

کابل های S/PDIF (Sony / Phillips Digital Interface) :

  •  از این نوع کابل ها برای انتقال سیگنال های دیجیتالی به دستگاه هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند استفاده میشود .
  • کابل های s/pdif بر دو نوع کواکسیال و اپتیکال هستند :
  • کابل های کواکسیال از کانکشن های RCA استفاده می کنند . هنگام استفاده از این نوع کابل ، نباید طول آن بیشتر از 6 متر باشد .

کابل های اپتیکال (که به آن Toslink هم میگویند) :

نوع دیگری از کابل های اتصال s/pdif می باشند که کانکتور های مربعی شکل دارند . ازاین نوع کابل به عنوان کابل ADAT هم استفاده می شود .

کابل Word Clock : 

  • یک کابل با مقاومت داخلی 75 اهم میباشد . هنگامی که نیاز به استفاده همزمان از دو اینترفیس باشد ، میتوان به وسیله کابل word clock دو اینترفیس را با یکدیگر sync کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *