مقالات آموزشی

مقایسه میکروفون AT2035 با AT2050

مقایسه میکروفون AT2035 با AT2050

مقایسه میکروفون آدیو تکنیکا AT2035 با AT2050 :

شرکت ژاپنی آدیو تکنیکا (Audio Technica) یکی از قوی‌ترین کمپانی‌های تولید کننده لوازم استودیو صدابرداری در جهان است که میکروفون‌های قدرتمند و تخصصی آن در سراسر دنیا طرفداران بی‌شماری دارد. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه دو میکروفون AT2035 با AT2050 این شرکت بپردازیم که از سرآمدهای میکروفون استودیویی هستند.

معرفی میکروفون Audio Technica AT2035 :

میکروفون آدیو تکنیکا مدل AT2035 یک میکروفون استودیویی با ویژگی‌های حرفه‌ای است که همراه با دیافراگم بزرگ خود قابلیت جذب اصوات با فرکانس‌های مختلف را دارد.
بازه پذیرش فرکانسی میکروفون AT2035 بین 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز است از این رو مناسب ضبط موسیقی با انواع سازها و خوانندگی است.

میکروفون AT2035 چه ویژگی‌ای دارد؟

این میکروفون استودیویی دارای کاندنسر با دیافراگم بزرگ است و همانطور که گفتیم می‌تواند طیف وسیعی از صداها را جذب کند.
نویز این میکروفون بسیار پایین است و از حساسیت بالایی برخوردار است. میکروفون آدیو تکنیکا AT2035 دارای امپدانس خروجی 120 اهم است.
حداکثر SPL این میکروفون 14 دسی‌بل است؛ SPL (Sound Pressure Level) یا سطح فشار صوتی، اندازه‌ای از شدت صدا می‌باشد. آرامترین و کمترین صدایی که ما می‌توانیم بشنویم آستانه شنوایی ما می‌باشد که برابر 0dbSPL است.
صدایی طبیعی، فلت، گرم و شفاف ماحصل استفاده از این میکروفون است. الگوی برداشت Cardioid این میکروفون باعث کاهش دریافت صدا از پشت و کنار میکروفون می‌شود.
فیلتر High Pass آن از رکورد نویز محیط جلوگیری می‌کند و قابلیت Pad با کاهش شدت صدای ورودی از دیستورت شدن صدا جلوگیری می‌کند.
در نهایت میکروفون استودیویی AT2035 از مواد مقاوم و باکیفیت ساخته شده است و یکی از پرطرفدارترین میکروفون‌های این روزهای استودیویی می‌باشد.
جالب است که بدانید این میکروفون یکی از میکروفون‌های پرفروش و منتخب سایت آمازون نیز می‌باشد.

معرفی میکروفون Audio Technica AT2050 :

زمانیکه از میکروفون خواسته‌های متفاوتی دارید، نیاز است تا از یک میکروفون استودیویی حرفه‌ای استفاده کنید که به شما نماهای متفاوتی از ضبط صدا را نشان دهد.
میکروفون بی‌نظیر AT2050 علاوه بر صدای بی‌نهایت شفاف و طبیعی، دارای 3 حالت مختلف در الگوی قطبی خود بوده و به شما صدایی مورد نیاز را تحویل می‌دهد.

میکروفون AT2050 چه ویژگی‌هایی دارد؟

میکروفون استودیویی AT2050 دارای کاندنسر با دیافراگم بزرگ است، این میکروفون حرفه‌ای دارای بازه فرکانسی 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز است و دارای نویز بسیار پایینی است.
این میکروفون دارای قابلیت انتخاب الگوی قطبی مناسب می‌باشد و از حساسیت بالایی نیز برخوردار است. حداکثر SPL آن 149 دسی‌بل می‌باشد و توانایی تولید صدایی طبیعی و شفاف را دارد.
امپدانس خروجی میکروفون AT2050 آدیو تکنیکا 120 اهم است و برای ضبط صدا و ساز بسیار مناسب است.
میکروفون فوق دارای سه حالت الگوی قطبی می‌باشد: الگوی Cardioid که برای ضبط صدای سولو و سازهای زهی مناسب است، الگوی Figure8 که برای استفاده دو طرفه از میکروفون (پشت و جلو) می‌باشد و الگوی Omni که اغلب برای ضبط کرال یا سازهای دسته جمعی مناسب است.

تفاوت میکروفون AT2035 و AT2050 :

شرکت آدیو تکنیکا به عنوان یکی از بهترین تولید کننده‌های لوازم استودیو صدابرداری، دو میکروفون فوق‌العاده را که به میکروفون محبوب AT2020 بسیار شبیه است، معرفی کرده است؛ البته با عملکردی بهتر و ویژگی‌های بیشتر!
میکروفون AT2035 مانند AT2020 دارای یک الگوی قلبی ثابت است. این میکروفون دارای یک فیلتر 80 هرتز و پد 10 دسی‌بل است که به خوبی سطوح فشار بالای صدا را کنترل می‌کند؛ این ویژگی در AT2020 وجود نداشت.
AT2035 بدون پد نیز می‌تواند سطوح صدا را تا 148Db SPL (1kHz) تحمل کند که به خودی خود بسیار قابل ملاحظه است؛ اما تغییر در پد به شما یک 10Db دیگر هم می‌دهد.
نویز صوتی در این میکروفون به طور قابل توجهی کم است (12dB EIN) که برابر است با نسبت سیگنال به نویز 82Db در 1kHz در 1Pa پایین‌تر از میکروفون AT2020.
اما برخلاف میکروفون AT2035، میکروفون استودیویی AT2050 دارای الگوی قطبی متغیر است. این میکروفون همانند AT2035 دارای فیلتر 80 هرتز و پد 10 دسی‌بل قابل تغییر است.
حساسیت میکروفون AT2050 کمی از AT2035 و AT2020 کمتر است اما پردازش SPL آن تقریباً مشابه AT2035 است. سر و صدای ورودی معادل این میکروفون کمی بالاتر از AT2035 است، در حالتی‌ که هنوز در حد قابل توجهی (17Db SPL) می‌باشد.
این دو میکروفون از نظر ظاهری تقریباً شبیه یکدیگر هستند؛ به جز یک کلید الگوی قطبی. کارایی این دو میکروفون تقریباً یکسان هستند و تنها تمایز آنها در ظاهر خارجی‌شان است که (غیر از شماره مدل در عقب میکروفون) شامل یک سوییچ انتخابگر الگوی قطبی در جلوی AT2050 (سمت چپ) می‎‌باشد.
انجام آزمون‌هایی با میکروفون AT2050 با پد و فیلتر برش فرکانس پایین تأیید کرد که، AT2035 به طور آزمایشی بسیار شبیه به صدای خواننده بود اما حساسیت بیشتری نسبت به AT2050 داشت؛ همچنین AT2035 صدای پس زمینه کمتری تولید کرد.
در این آزمون، تغییر در فیلتر LOW-CUT کمی از گرمی طیف صدای پایین انتهایی را ربود، اما در وضعیتی که به پد احتیاج داشت، در کاهش میزان نشت فرکانس پایین و انفجار لکه‌دار بسیار موثر بود.
در آزمایش‌های انجام شده، از این دو میکروفون می‌توان برای ضبط صدای گیتار آکوستیک و تقویت کننده‌های گیتار الکتریک استفاده کرد، بنابراین این دو میکروفون می‌توانند گزینه‌هایی عالی و حرفه‌ای برای یک استودیوی خانگی نیز باشند.
الگوی OMNI در AT2050 صدای طبیعی بیشتری را با فضای بیشتری در اطراف آن ایجاد می‌کند و مطمئناً می‌توان آن را بسیار باز و باهوش‌تر از آنچه در حالت Cardioid است، دانست زیرا در هنگام استفاده از منبع بیشتری بهره می‌برد.
در حالت omni هنگام استفاده از بستر، هیچ‌گونه آشکارسازی بسامد کم فرکانس (اثر مجاورت) را نشان نمی‌دهد، همانطور که در حالت الگوی قلبی نیز دیده می‌شود و درست همانطور که باید باشد.
میکروفون استودیویی آدیو تکنیکا AT2035 ویژگی‌های تونال را حفظ می‌کند در حالیکه، بهبود عملکرد فنی خود را با ارائه یک پاسخ پایین‌تر و کاهش قابل توجه نویز ارائه می‌دهد.
هر دو مدل AT2035 و AT2050 با یک استاندارد بسیار بالا ساخته شده‌اند و می‌توانند SPLهای بسیار بالایی را اداره کنند، به‌طوری‌که آنها در مقابل صداهای بلند گیتار، سازهای بادی و درامزها به مشکلی برخورد نخواهند کرد.
اضافه کردن الگوهای قابل تغییر AT2050 حدود 50% گران‌تر از AT2035 است اما همچنان با همان قیمت پایینی خود، هر کدام از این میکروفون‌ها عملکرد قابل توجهی دارند.
در انتها هنگامی که شما بین میکروفون‌ها کیفیت ساخت، کیفیت صدای تولیدی و هزینه را می‌سنجید، این دو مدل را از هر لحاظ بهینه و بهتر خواهید دید.

تفاوت از نگاه جدول :

مشخصات: میکروفون AT2050 میکروفون AT2035
نوع میکروفون Condenser Condenser
الگوی نمونه برداری Omni, Figure-8 Cardioid  Cardioid,
سایز دیافراگم 0.8 اینچ  0.96 اینچ
پاسخ فرکانسی 20Hz-20kHz  20Hz-20kHz
امپدانس 120 اهم 120 اهم
نسبت سیگنال به نویز 77 دسی‌بل  82 دسی‌بل
نویز ذاتی  17 دسی‌بل  12 دسی‌بل
نهایت تحمل فشار صوتی  149  (158db w/10db Pad)  159db w/10db Pad) 148 Db)
برش فرکانس پایین (80Hz (-12db/octave (80Hz (-12db/octave

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *